Mustafa Bursalı

Mustafa Bursalı

“TAV 'ŞAH' DEDİ“

09 Haziran 2017 Cuma
mustafa.bursali@atahaber.com.tr

3 Mayıs 2013.  Bu tarih, İstanbul'un 3. Havalimanı için yapılan ihalenin sonuçlandığı gün olarak takvim yapraklarına kaydedildi. O gün kıyasıya geçen ihalede TAV, sunabilecekleri üst rakamı verip çekilince, ister istemez ipi göğüsleyen taraf  İGA yatırımcılarının oluşturduğu; Cengiz, Mapa, Limak, Kolin, Kalyon Ortak Girişim Grubu (OGG) olmuştu. 3 Mayıs 2013 TAV Havalimanları Holding'in, İstanbul'un Anadolu Yakası'ndaki Sabiha Gökçen Havalimanı'na yelken açmaya başladığı bir sürecin ilk günüydü bana göre...


Dünyanın birçok ülkesinde havalimanı terminali yapım ve işletmeciliği konusunda kendisini ispatlamış bir Türk şirketinin merkez üssünün, bulunduğumuz coğrafyada sivil havacılık faaliyetleri bakımından "HUB" konumundaki İstanbul'da konuşlanması ve aynı zamanda  faaliyetine de kaldığı yerden devamı bakımından TAV için bir prestij oluşturacaktı.


Takip edebildiğim kadarıyla, TAV Havalimanları Holding bu geçen sürede dışarıda birçok projenin peşinde koşuştururken Sabiha Gökçen ile ilgili gelişmeleri yakından izlemeye aldı. Bu yönde yapılan çalışmalar ve açıklamalar da benim bu yöndeki görüşümü teyit eder gibi...


Şimdilerde ise Malaysia Airports, Sabiha Gökçen’deki hisselerini satmak için hazırlık yaptığı yolundaki haberler gündemi meşgul eder hale geldi. Havayolu şirketinin zararı sonrasında mali yönden darbe alan Malaysia Airports, Türkiye'deki yatırımından daha fazla gelir elde edebilmek için ekonomik olarak şartların oluşmasını bekliyor tahminime göre. Malezyalıları beklemeye iten bir etkenin de "Naza çek, fiyatı yükselt" taktiğini veren Türkiye'deki kimi  "Akıl hocaları" olduğu da bir diğer tahminim. Neyse, bu konu çok su götürür...


Biz gelelim  bugünkü görünen tabloya. Bu hisse satışı ne oranda olur orası şimdilik net değil. Bildiğimiz kadarıyla net olan konu, TAV'ın Sabiha Gökçen Havalimanı ile yakından ilgilendiği. Hatta iddiamı biraz daha ileriye taşıyayım. TAV, önümüzdeki süreçte tüm enerjisini bu işe odaklayacak. Türkiye'de Yap-İşlet-Devret (YİD) sistemiyle terminal yapım ve işletim konusunda öncülük eden TAV, bugüne kadar yurt içi ve yurt dışında edindiği tüm tecrübelerini Sabiha Gökçen'de bir şova dönüştürebilir. TAV'ın, burayı çok daha işlevsel bir terminale dönüştürmek için çok ciddi projelerinin olduğunu da tahmin etmek zor değil.


Suudi Arabistan'dan Küba'ya kadar geniş bir yelpazede projeleri olan TAV, İstanbul'da 50 milyon yolcu kapasitesinde yeni bir havalimanını işletecek olması, onlar için bir gelir kapısının yanında, başka ülkelerde gireceği ihaleler için ise "prestij" niteliği taşıyabilir.


TAV CEO'su Sani Şener, geçtiğimiz günlerde Dubai'de yaptığı açıklamada bu konuya vurgu yaparak, Sabiha Gökçen Havalimanı'na olan ilgilerinin altını olarak çizmişti. Artık netleşmeye başlayan duruma göre; Malezyalı Malaysia Airports Holdings'in elindeki Sabiha Gökçen Havalimanı hisselerini satması durumunda teklif vermenin planını yapan en güçlü adaylardan biri TAV olacak. Sani Şener, Suudi Arabistan, Pakistan, Küba, bazı Afrika ülkelerinde havalimanı ihaleleri ve işletme konularında harıl harıl çalışırken, bir gözünün de İstanbul'da Sabiha Gökçen Havalimanı'ndan hiç ayırmadığını seziyorum. Sabiha Gökçen için önümüzdeki günlerde başka talipliler çıkar mı bilemiyoruz. Ne var ki, burası için bazı hamleler gelmesi de ihtimaller dahilinde. TAV Havalimanları Holding, satranç oyununu andıran hamleler zincirinde Sabiha Gökçen Havalimanı için uzaklardan, taa Dubai'den "Şah" dedi bile bence. Bundan sonra kimden veya kimlerden nasıl bir atak gelir bekleyip göreceğiz. Şunu da göz ardı etmemek gerekir ki, TAV, zamanında Limak Holding'in elindeki yüzde 40'lık hisse için 285 milyon euroluk teklif yapmıştı. Ancak, yüzde 60 hisse ve kalan hisseler için öncelikli satın alma hakkına sahip olan Malaysia Airports Holding, bu hisseyi alarak adeta süreci "bloke" etti. Bunun, o dönemde "birileriyle birlikte" yapılmış "danışıklı" bir çalışma olduğu görüşü hakim bende.


TAV Havalimanları Holding'in Sabiha Gökçen ile yakından ilgilenmesi, "ciddi alıcı" tutumu, Malezyalıları biraz daha ağırdan almaya, bir bakıma "naza çekmeye" yöneltmiş olabilir. Sabiha Gökçen'in tüm hisselerini elinde tutan Malaysia Airports, "Nasılsa bunlar alıcı" diye düşünerek, hatta biraz da "ağırdan alarak" fiyatı umulmadık yerlere çekmek isteyebilir.  Bu olasılık, Sabiha Gökçen'de planlamalar yapan TAV için belki dezavantaj oluşturabilir.


Dünyanın en büyüklerinden olması planlanan 3. Havalimanı önümüzdeki yıllarda devreye girse bile, İstanbul'un yarısından, Marmara ve Batı Karadeniz bölgelerine kadar uzanan geniş bir coğrafyanın yolcularına hitap etme özelliğine sahip Sabiha Gökçen Havalimanı Terminali, TAV'ın "dokunuşuyla" bambaşka bir şekle kavuşacağına ve yakın gelecekte bu terminalin de ilgi odağı olacağı düşüncesi hakim bende.


Bakalım "senaryolar" nasıl gelişecek. Kimler, nasıl rol ve roller alacak! Açıkçası sonucu ben de merak ediyorum.

  • SİTE İÇİ ARAMA

  • YAZARLAR

  • 9 kasım
  • Uçuş Bilgileri
  • DÖVİZ KURLARI

  • HAVA DURUMU

    • ANKARA
      Ankara Hava Durumu
    • İSTANBUL
      İstanbul Hava Durumu
    • İZMİR
      İzmir Hava Durumu
    • ANTALYA
      Antalya Hava Durumu
    • TRABZON
      Trabzon Hava Durumu
  • Trafik Yoğunluk Haritası
  • Teknosa